Route Akersloot-Driehuizen-Enkhuizen

Uitzicht over het weiland op camping Natuurlijk Genoegen

Vandaag vroeg wakker. Gelukkig maar, want vandaag gaan we weer op pad met onze Laika. Om 11 uur hadden we een afspraak in Akersloot. Daarna zouden we doorgaan. Via google maps kwam ik een mooie boerencamping tegen, Natuurlijk Genoegen. Midden in de natuur van NoordHolland. Omringt door koeien, schapen en kippen.

Nadat we waren geïnstalleerd moest er worden gefietst. Een prachtig stuk over dijken en tussen de weilanden. Onderweg natuurlijk genieten van een ijsje en daarna weer terug.

Op de camping is de trampoline favoriet bij de jongens. Het boerenleven, waar ze volop aan mogen ruiken en bijdrage, lijkt ze niet bijzonder te trekken. Jammer, maar ze weten inmiddels waar melk en eieren vandaan komen, dus vooruit maar. Ikzelf vind het wel boeiend.  Het levert mooie foto’s op. Super.

Samen nog spelletjes gedaan en met de bal gespeeld.  Echt tijd voor en met elkaar. We genieten.

’s Avonds genoten van mais, bonen en gehaktbrood. En vroeg naar bed. Met een tevreden gevoel op naar een nieuwe dag.

Zoals heel veel mensen zijn wij de dag begonnen met een heerlijk ontbijt. Eieren, warme broodjes… Hmmm. Een goed begin van een heerlijke eerste paasdag. Een onthaastdag.

Na het ontbijt heb ik rustig de spullen opgeruimd en zijn de mannen lekker aan het spelen geweest. De trampo zorgde voor rugpijnen, dus dat werd al gauw op de tablet. Toen ik klaar was hebben we de fietsen gepakt en zijn een rondje over de dijken gereden. Met een forse wind tegen op de terugweg viel het ons niet mee. Ik heb vooral genoten en moest regelmatig even stoppen voor een foto. Bloemetjes, rietkragen, molens… genoeg te zien.

Bij terugkomst maar gesnackt met stokbrood en lekkers erbij. Even weer op energie komen. Daarna met elkaar nog een paar potjes gekaart. We hebben diverse kaartspellen in de camper mee. De Hobbit is favoriet.

Vandaag is het natuurlijk Pasen. Dus paaseieren zoeken. Om en rond de camper heeft de paashaas haar best gedaan. En onder grote hilariteit werd er door twee jongens enthousiast gezocht. Blijft toch leuk… Daarna is het alweer tijd voor het avondeten. Iets minder luxe vandaag, met sperziebonen en aardappels en een runderworst. Daarna afgewassen en gevoetbald met mijn mannen.

Tweede paasdag brengen we door in het Zuiderzeemuseum. Vanuit Driehuizen zijn we vanmorgen, na ontbijt en wat voorbereidingen naar Enkhuizen doorgereden. Als kado voor de verjaardag van mijn ouders een dagje met zijn allen naar het Zuiderzeemuseum.

Door wat onduidelijkheid op de website en het niet zien van de borden, waren wij naar de Compagnieshaven gereden, vlakbij en ook voor campers goed te parkeren. Alleen de rest van de familie, stond aan de andere kant van Enkhuizen bij een splinternieuwe parkeerplaats. Daar zijn wij uiteindelijk ook maar naartoe gereden. Met enige vertraging kon onze dag beginnen. De kaartjes hadden we geregeld, helaas bleken de gratis kaarten ook verplicht in-de-rij-kaarten te zijn. Maar even geduld en we konden richting de boot. De weergoden waren ons niet goed gezind, we kregen een flinke bui te verduren. Maar gelukkig mochten we de rest van de dag genieten van een droge dag.

Het Zuiderzeemuseum is groter dan je zou verwachten. Erg leuk om te zien hoe ze vroegen woonden. De weetjes over de Zuiderzee. En alle ambachten te mogen aanschouwen. Al slenterend zijn we overal langs gelopen en naar binnen geweest. Overal waren mensen die klaar stonden met hun verhaal en waar je mocht proeven of meedoen. Erg leuk.

Rond 12 uur kregen we trek en hebben we warme dranken gehaald in het restaurant, waarna we al ons eigen eten (aangepast aan diëten i.v.m.DSC_5232 allergieën enz.) hebben uitgestald en we hebben genoten van een fantastisch lunch met veel fruit, heerlijke salades, broodjes en een hartige quiche. We waren allemaal dan ook meer dan tevreden vol.

Daarna weer verder op onze ontdekkingsreis door de tijd. De boten bekeken, hoe visnetten werden gemaakt en gedroogd, hoe vis werd gedroogd, etc. Onderweg door naar het binnenmuseum. Daar rondgekeken en toen weer koffietijd. Mijn zelfgebakken taart met zijn allen verorberd in de koffiecorner. De dame van de kassa, vond het fantastisch. Was geen uitleg nodig. Gewoon doen, zei ze. Heerlijk even gezeten, sommige wilden nog even verder kijken en toen was het ook alweer tijd om richting de boot te gaan. Eerst iedereen bij elkaar gezocht. Het was net een klucht, dan kwam die weer aan, dan die weer, maar nooit tegelijk. Dan stond er weer één boven aan het raam, dan weer vier. Erg grappig. Maar uiteindelijk is het ons dan toch gelukt.

Toen we buitenkwamen regende het weer en toen we eindelijk bij het station waren, was de boot net vol. Een kwartier later zou de volgende komen, maar dat was maar 2 minuten later. Niet droog kunnen staan, maar dicht tegenelkaar aan met diverse paraplu’s was het toch nog gezellig en goed vertoeven.

Op verzoek van de kinderen, wij ouders vonden het ook leuk hoor, gezellig nog even gegeten. Tegen alle principes in, naar de Mc Donalds. En dan heerst het gevoel dat zo’n dag toch nog veel te kort is.

Het was een goed begin van het camperseizoen 2014!