Route Oldenzaal-Bramsche-Bad Mariënberg-Vaals-Bergeijk

Prachtige natuur bij het Hulsbeek

Vandaag rijden we richting Oldenzaal. We hebben een mooie camping gevonden aan de rand van recreatiepark het Hulsbeek. Voor mij de ideale gelegenheid om herinneringen op te halen, omdat ik hier voor een deel ben opgegroeid. Op ons gemak rijden we erheen. De afslag was afgesloten, dus een klein stukje door en dan eindelijk op de plaats van bestemming. Het weer is goed. Op de camping is het vooral een vaste garde die hier al jaren komt. De kinderen merken dat gelijk, omdat ze worden buiten gesloten. Gelukkig is er genoeg te doen en spelen ze samen een spelletjes, terwijl wij een mooie wandeling maken.

De volgende dag regent het pijpestelen. De fietstocht naar mijn ouderlijk huis en Oldenzaal is niet uitnodigend. Noodgedwongen hebben we de hele dag in de camper gezeten. Geen lekker begin van onze vakantie en dat terwijl we hier zo mooi zitten. Tegen het einde van de middag klaart het op. De kinderen zijn inmiddels totaal passief en willen niet meer mee. Gelukkig wil F dat wel en fietsen we op ons gemak door de bossen richting Oldenzaal. Leuk om door mijn oude buurt te fietsen en F alle plaatsen de laten zien uit mijn jeugd. Al lijkt het allemaal veel dichterbij dan vroeger. Via de andere kant langs het Hulsbeek weer teruggefietst. Fantastisch mooie omgeving. Met watertjes en veel groen, de natuur leeft hier volop.

De volgende dag staan we op tijd op. De volgende stop is Bramsche, want ook daar heb ik een aantal jaren gewoond, alleen daar herinner ik me nog

Camperplaats de Waldwinkel

maar weinig van. Uiteindelijk zijn we niet gestopt, maar meteen doorgereden naar de camperplaats een kleine 20 km verderop. Wat een plaatje. Een gigantisch grasveld met een boerderij aan de ene kant en een camping aan de andere kant omringt door heuvels vol met bomen. Het kan hier behoorlijk vol staan, maar nu zijn we met 4 campers. Alle ruimte. Door de camping zijn er volop faciliteiten. Toch hebben we ons eigen sanitairgebouw in de boerderij en gratis wifi, al is dat niet op het hele veld.

Naast de camping is een natuurbad en een speeltuin. En het weer is hier dusdanig, dat dat nog best aanlokkelijk is. Maar favoriet is met de step van de heuvel af.

Vanaf de camping is het 3.5 km fietsen naar het dichtsbijzijnde dorp met supermarkt. Dus daar beginnen we maar mee. Bij de supermarkt zit een koffiecorner waar we genieten van koffie en kuchen. De rest van de middag spelen de kinderen heerlijk en genieten wij van de rust en de vogels die hier non-stop concerten verzorgen.

Na het eten nog een stuk gewandeld, mogelijkheden genoeg. Genoten van konijnen, herten en roofvogels. Een beetje verdwaald, tijdens de schemering pas weer terug bij de camper. Wat een avontuur.

Mijn moeders verjaardag begint met een stralende zon en een blauwe lucht. We blijven nog een dag om daar volop van te genieten. Na een heerlijk ontbijt gaan F en de kinderen tafeltennissen in de speeltuin verderop. Dat geeft mij de gelegenheid de camper op te ruimen en even heerlijk te douchen. Daarna bedacht de jongste dat het warm genoeg was om te gaan zwemmen. De oudste wilde niet, maar vol vertrouwen ging de jongste erin. Brr….. en toch wist hij het te verkopen en hadden ze uiteindelijk samen lol in het water en wij aan de kant.

Daarna weer richting de supermarkt. Bij een verjaardag hoort kuchen, deze keer meegenomen naar de camper. De luifel maar weer uitgedraaid en buiten heerlijk genoten. ’s Avonds lekker gegeten en weer een wandeling gemaakt. Deze keer iets korter.

De klimtoren tijdens het fietsen

In het toiletgebouw hangt een gedetailleerde kaart van de omgeving. Al een paar keer heb ik deze bestudeerd. Daar we vandaag geen boodschappen hoeven te halen (7 km fietsen), kunnen we mooi een mooie tocht maken. Over de berg achter de camping en er dan achter omheen, langs het kanaal, een landhuis en dan weer terug. Het eerste stuk bevat een gestage klim, wat onze jongste (10) met 3 versnellingen toch tegenvalt.  Maar de bikkel doet het toch maar. Tussentijds stoppen we af en toe om te genieten van het prachtige uitzicht en van een hert die fantastisch mooi door het hoge gras wegspringt. Na ongeveer 1 kwart van de route is een mooie grote uitkijktoren.  De oudste en F klommen met gemak en enthousiasme omhoog. De jongste en ik kwamen nog niet tot halverwege. Gelukkig kwam de oudste alsnog naar beneden voor de videocamera.

Na het klimspektakel zijn we weer verder gegaan. Eerst nog spectaculaire vergezichten, verzacht door een heiige lucht. Daarna begon de afdaling, eerst gestaag, later toch wel steil. Het was wel heel mooi door het bos, een beetje fris door het gebrek aan de zon en de snelheid. Onze tocht gaat verder door de weilanden met hier daar prachtige oude huizen en schuren met de balken zo tekenend voor deze regio. Dan komen we bij het Mittellandkanaal. Een kanaal met iedere km een brug, althans zo lijkt het. 2 bruggen verder gaan we er terug overheen. En fietsen richting schloss Altenau, een groot statig landhuis met prachtige bomenlanen. Verder fietsend worden we overweldigd door de bijzondere geur van een volop bloeiend koolzaadveld. Niet mijn favoriete geur. Daarna is het nog een klein stuk naar het laatste stuk bergopwaarts richting de camping. Wat ook wel erg fijn is.
Op de camping eerst een stevige lunch. Eieren met spek. De kinderen zetten de tafel en stoelen klaar en ik het eten. Een goede werkverdeling.  Daarna hangen we allemaal tevreden en welverdiend uit.   ’s Middags zouden we nog wandelen, maar onweer kwam al waarschuwend aan. Voor ons reden om de fietsen op te laden en de tafel en stoelen in te laden. Pas 2 uur later zette de regen door. Het is niet meer droog geweest.
Vandaag wordt een regendag en de komende dagen blijft dat hier ook zo. Gelukkig hebben we alles ingepakt en kunnen we los na het ontbijt. Het

Camperplaats Bad Mariënberg

oorspronkelijke plan was Koblenz, maar na 3 uur rijden vonden we het welletjes. Uiteindelijk bracht het ons naar Bad Mariënberg, achter het zwembad op een speciaal aangelegde camperplaats. Daar aangekomen eerst het vuilwater en toilet geloosd en schoon water bijgevuld. Daarna een plekje achteraan opgezocht. Het is geen enorme camperplaats, wel netjes en met 30 plekken groot genoeg.

Op zoek naar eten broodjes gehaald in het centrum.  Verder is alles dicht. Op de dag van de arbeid is iedereen hier vrij. Gelukkig hebben we onderweg een pizzeria gevonden en daar ons avondeten genuttigd om 15 uur ’s middags.  De broodjes eten we vanavond en morgenochtend verse broodjes aan de deur bezorgd. Hoe luxe. Nu genieten we weer van de vogels en zien we wel wat de avond ons brengt.
Op zoek naar de supermarkt of een kroeg heb ik F meegenomen voor een kleine wandeling. Alleen bleek de wandeling langer en steiler dan verwacht. Eerst de andere kant van het dorp verkend die ons uiteindelijk de berg op leidde. Daarna een stuk richting het Wildpark en uiteindelijk via het basalt park weer terug. Mooie duitse huizen met leistenen platen. Prachtig groen en overal bloemen.  En mooie vergezichten.  In het basalt park sneeuwde het van de pluizen en was de grond soms bijna wit. De zoektocht leverde niets op, maar de wandeling was prachtig.
Gelukkig hadden ze bij de camperplaats een bistro en heb ik daar bier gescoord.  Net op tijd weer terug, want een half uur later kregen een fikse bui over ons heen met wat onweer. De rest van de avond genoten van filmpjes en een boek.
De heren willen allemaal zondag alweer naar huis en daar de planning toch al om zeep was een nieuwe planning gemaakt. We gaan weer richting Nederland. Vaals, Valkenburg? We zien wel.

We zijn begonnen met douchen. Een beetje bijzonder. De campergasten mogen gebruik maken van de douches van het saunagedeelte. Daar was ik niet echt op ingesteld.  Ik ben niet preuts maar ook geen naaktloper. Er was verder niemand en de douches wel heel mooi. Regendouches, watervaldouche. Heerlijk. De stoute schoenen maar aangetrokken en gaan douchen. Een walhalla. Sauna hoeft voor mij niet, maar zo’n douche mag van mij uren duren. Gelukkig is er ook niemand meer gekomen.

Daarna de verse broodjes verorberd die ze bij de camper hebben gebracht. Wat een feest. En toen was het echt tijd voor boodschappen.  Gelukkig een luxe Edeka gevonden en alle tekorten weer aangevuld. Op de route via het Wildpark gereden. Uiteindelijk wat buffels, geiten en herten achter hekken. Maar via een omweg door het bos weer terug. Al met al wel een mooie wandeling.  Bij de parking was nog een speeltuin met kabelbaan. Dat moest natuurlijk wel even worden gedaan, zelfs door mij. Blijft leuk.

Nu dan echt weer op route. Eerst binnendoor, door het prachtige Sauerland. Genoten van alle weides vol bloemen, koolzaadvelden en dorpjes. Veel bossen en vers groen. Kerken bovenop bergtoppen.  Roofvogels van dichtbij in hun vlucht op zoek naar eten. En tussen alle donkere wolken ineens een lichtzuil die het landschap oplicht in al zijn pracht. Het is verder droog. We prijzen ons gelukkig.

Drielandenpunt Vaals

Daar ik nog nooit in Limburg bij het Drielandenpunt ben geweest vervolgt onze route die kant op. We hebben al aardig wat kilometers gedraaid. Dus een mooie stop. Prachtige plek. En zo eind van de middag heerlijk rustig. Het enige wat ons opviel was de temperatuur.  Het was ruim 6 graden kouder dan in het Sauerland.

De heren wilde graag het labyrint in. Wij vonden het wel prima en zijn samen de kroeg in gedoken. Af en toe zagen we ze ineens voorbij komen met ern dikke grijns. Heerlijk. Na afloop hebben de heren zelf nog ern knuffel gekocht. Fluffy en Foxy zijn toegevoegd aan ons huishouden.  Nog samen wat gedronken en toen weer verder.

Getwijfeld over Valkenburg. Maar uiteindelijk tot Bergeijk besloten. Mijn ouders zouden daar morgen ook heen. Het leek ons een leuke verrassing.  Flink doorgereden en voila rond kwart over 20 waren we op de plaats van bestemming. Allerhartelijkst ontvangen door de directie, Ton en Werner. Koffie gedronken en bij gepraat en toen de camper een plek gegeven.  Nog wat gegeten en toen onderuit met zijn vieren, filmpje kijken. Een lange dag met veel variatie en nu weer op bekend terrein.

Heerlijk uitgeslapen, buiten ontbeten en rustig aan. In blijde verwachting van mijn ouders. Maar dat duurde nogal lang. Dus boodschappen gedaan. Even wat kleine dingen gehaald. Verse vlaai voor bij de koffie en Brabantse worstenbroodjes.  Op de terugweg naar de speelgoedwinkel waar we na geruime tijd weer buiten kwamen met twee water pistolen. Op de camping stond de caravan met auto op het terrein in aankomststand. Boodschappen errst opgeborgen en meteen geld gewisseld. Mijn ouders blij verrast.  Missie geslaagd. Samen de caravan neergezet en bijgekletst.  Zij moesten nog boodschappen. Wij waren toe aan de lunch. Na terugkomst van mijn ouders, samen met ons pap naar Achel voor abdijbier. Altijd een leuk uitje.

Op de camping ben ik even gaan liggen. Paar nachten slecht geslapen.  Na een power nap hoorde ik mijn tante praten. Die zie ik niet vaak, dus eruit en

Verlichte vliegers tijdens het Vliegerfestival in Bergeijk

heerlijk even met zijn allen buiten gezeten. Toen zij weggingen zijn wij met zijn vieren de cafetaria in gedoken.  Traditie als wij in Bergeijk zijn. Genoten van het eten en elkaar. Op de camping koffie met gebak en een spelletje met zijn allen. Het was ingewikkeld. Toch naast veel gegiechel het spel kunnen spelen. Al veel te snel ging het schemeren en zijn we ons gaan aankleden voor de lichtshow van het vliegerfestival.  We zaten om de hoek. Al was het nog verder lopen dan gedacht.  Maar daar aangekomen onze ogen uit gekeken.  Echt magisch mooi!

Een perfecte afsluiting van een gezellige dag en een mooie vakantie. Tevreden in de camper ons bed ingerold, onze laatste nacht. Morgen gaan we weer naar huis. Met weemoed kijk ik terug op een fantastische trip. Op naar de volgende!